sobota 9. júna 2012

V čom teraz behám?

Vibram FiveFingers Bikila LS. Známe aj ako päťprsty. :)



Známy z jedného fóra v nich behá. Som za každú novinku a začalo ma zaujímať, čo je na nich tak skvelé. A vôbec, čo je dobré na behaní "naboso". A vyčítala som toho mnoho. Môj záver je nasledujúci.
Noha sama o sebe je podľa mňa dokonalý nástroj na tlmenie. Behanie naboso, mimochodom skúste si to niekedy napríklad na tráve, vás donúti nedopadať na pätu, ale na prednú časť chodidla. Mať trochu prikrčené kolená. Tým pádom vám náraz tlmia tri kĺby. Členok, koleno a bedro. Zároveň trošku zmeníte držanie tela. Pri odraze môžete zapojiť do práce aj prsty na nohách. Nebudete tak namáhať prednú časť chodidla. Ja som zmenila štýl behu v podstate okamžite ako som v nich prvý krát vybehla.

Nie je dobré prejsť na behanie vo V5F okamžite. Chodidlo zvyknuté X rokov chodiť v topánke, nie je zvyknuté pracovať. Preto treba najskôr behať kratšie vzdialenosti a striedať behy vo V5F a vo vašich normálnych bežeckých topánkach. A postupne pridávať. Budete cítiť svaly o ktorých ste ani nevedeli, že na chodidle sú. :) A zo začiatku je behanie cez špičku náročnejšie aj na lýtka, tak pozor na svalovú horúčku.

Najviac sa mi v nich páči behať po lesných cestičkách. Je úplne úžasné ako v nich telo reaguje na každý podnet zo zeme okamžite a úplne prirodzene vyvažujete. :) Vďaka tenkej podrážke cítite všetky nerovnosti terénu a chodidlo je nútené neustále pracovať. Zároveň je však v topánke dobre chránené pred terénom.

Bála som sa si topánky kúpiť. Dlho som váhala. Nie je to lacná záležitosť a nie je možnosť si v nich skúsiť zabehať, tak ako napr. na Nike tréningoch v nikeových topánkach. Stále som premýšľala, čo ak mi nesadnú. Lenže bolo to hop alebo trop. Riskla som to a nakoniec som rada, že som do toho šla. :) Nemôžem si sťažovať.
Bežkyňa

2 komentáre:

  1. Timhle přirozeným stylem běhá můj přítel ale v normálních botách což myslim že taky není uplně super protože prsty se nemohou chovat tak přirozeně.. ale ty namakaná lýtka z toho to je prostě nádhera :) Strašně moc bych takovéhle boty chtěla (mezi jinými) třeba až po době co budu zvládat do kilometrů abych měla jistotu, že moje nohy zvládnou jiný styl ale nemohla jsem najít nějaký skutečný názor člověka co odzkoušel a teď jsem ho našla. Takže děkuji za článek :) asi do těhle bot skutečně do pár let půjdu

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahoj Kristyno, dakujem. Som rada, že som ti mohla pomocť sa rozhodnúť. Skús si pripadne prečítat knihu zrozeni k behu. Chystám o nej aj clanok. Mam ho rozpisany, ale asi si ju budem musiet este raz precitat nez ho zverejnim.

    OdpovedaťOdstrániť

Každý váš komentár ma poteší. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...